Продовження. Шосту частину читайте тут.
Хаїм Віталь
(41) А тепер пояснимо різницю, що існує в питаннях кругообороту праведника і грішника. І з цього зрозумієш відмінності у висловлюваннях і в промовах мудреців. Бо іноді ми бачимо, що кругооборот зазвичай є тільки до трьох втілень, в таємниці: “Двічі, тричі, – якщо чоловік”, “За три злочини Ісраелю, а за четверте – не відповімо”, або в таємниці: “Той, хто карає дітей за гріх батьків до третього і четвертого (покоління) “. І знаходимо ми в книзі Тикунім, тікун 69, що праведник перевтілюється до тисячі поколінь, і т.п. Однак сам уривок обумовлює це: поняття чотирьох поколінь – для лиходія, як сказано в Писанні: “Той, хто стягує з дітей за провину батьків” і т.п. Але для того, хто проявляє милосердя (хесед), для люблячих Мене, і для тих, хто зберігає Мої заповіді, – тисячі перевтілень.
Роз’яснимо це питання. Знай, – після того як нефеш людини з нових прийшла в перший раз, (вона) втілюється в перше тіло для виправлення, – це називається першим кругооборотом. І вона згрішила та пошкодила її. Якщо не виправиться тоді, – повертається у другій кругооборот. А якщо і тоді не виправиться, – повертається в третій кругооборот. А звідти і далі немає у неї більше виправлень в кругообороті. І тоді сказано про неї: “І буде відсічена ця нефеш від свого народу повністю”. Однак це лише коли не була виправлена взагалі жодним виправленням в жодному з цих (втілень). Але якщо в якомусь із цих трьох (кругооборотів) вона трохи почала виправлятися, – вона не відсікається, і може повертатися та виправлятися навіть до тисячі поколінь, якщо буде необхідно. І тому перша (людина), яка не виправлена взагалі, називається грішником. А наступна, який виправлений трохи, називається праведником. І кожен, хто втілюється, – доповнює своє виправлення.
(42) І згідно моєму скромному розумінню, як я почув від мого вчителя, благословенної пам’яті[1], – це характерно лише для нефеш в силу того, що вона з Асія і занурена в глибини кліпот. І тому тільки у нефеш згаданий в Торі карет[2], бо “відсічена” від святості і занурена в кліпот. Однак руах і нешама, які з Єцира і Брія, де кліпот тримаються не так сильно – немає сумнівів у тому, що виправляться вони всі. Але є ті, які виправляються досить швидко, а є – довгий час, після декількох перевтілень. І ще роз’яснимо зміст згаданої відмінності, що наявна між праведником та грішником, і буде зрозуміло те, що написано мудрецями нашими про Елішу “іншого (ахер)”[3]: “Не буде відданий під суд, оскільки займається Торою…”. Бо праведник, який займається Торою, – особливо якщо буде з попередніх (праведників), – для нього немає суду в Ґейномі. Так ось, він зобов’язаний очиститися від своїх гріхів для того, щоб увійшов у Ґан Еден, і тому його виправлення – тільки в кругообороті. Бо кожний наявний в нього непрощений гріх, (виправляється) через страждання за життя, (але він) не входить в Ґейном для отримання покарання за них. (Йому) необхідно інше перевтілення для виправлення кожного прогріху, а тому він перевтілюється у безлічі кругооборотів, (щоб) спокутувати і виправити свої гріхи. Не так з грішником, який входить в Ґейном: там очищаються всі його проступки разом, і немає йому необхідності повертатися у втілення.
(43) І тут є місце питанню: адже згідно з тим, що роз’яснено, йому, нібито, краще увійти в Ґеіном для спокути відразу всіх його гріхів, і не повертатися у декілька втілень. Але, згідно моїй скромній думці, життя (праведника у втіленні) пояснюється (наступним). Святий, благословенний він, дивиться і передбачає, що якщо цей лиходій повернеться в кругооборот, – додасть своїх гріхів і злодіянь, і зросте (він) у злочинах над достойностями. І тому, з точки зору того, що вже завершив ті деякі обов’язкові для нього заповіді відповідно до кореня його нефеш, – (Всевишній) видаляє його зі світу і спускає в Ґеійом, і (там) очищаються його гріхи, і залишаються його завершені достойності, – “Адже бажає благодіяння Він”. Однак гріхи праведника, які є меншими, ніж його достойності, очищаються за допомогою страждань, які відчуває у втіленнях. І залишаються у нього (лише) численні переваги, які доповнюються у нього в кожному кругообороті до нескінченності, а також чудова винагорода, – подібно до того, що написано мудрецями: “Побажав Святий, благословенний Він, удостоїти Ісраель, тому примножив для них Тору і заповіді” .
(44) Кругооборот рава Шешета. Питання подвійного кругообороту вже було роз’яснене в попередніх коментарях. Так ось він – це суть того, що написано в Ґмарі про рава Шешета, який був сліпим, і коли займався Торою, – був радий, і говорив: “Радій душа моя, для тебе називаю, для тебе вчу…”. І на перший погляд незрозумілі ці слова, – адже благодійником був для себе, а не для інших, як сказано в Писанні: “Якщо ти мудрий, то мудрий для себе”. Також точними були слова його: “душа (нефеш) моя”, і те, що це – стан рава Шешета відносно його ближніх.
Щоб це зрозуміти, спочатку випередимо (пояснення) ситуації рава Шешета тим, хто був його перевтіленням. Знай, що Баба бен-Бута, – благочестивий з учнів мудреця Шамая, – в якого весь час була потреба у спокутній жертві, зараз повернувся у втіленні рава Шешета для завершення якогось виправлення, яке все ще було йому необхідно. І внаслідок того, що цар Хордус (Ірод) виколов його очі, – тепер він теж був сліпим, як відомо. Так ось, літери слова “Баба (בב”א)” – це “Шешет (שש”ת)” в “АТ-БАШ[4]“. І від цього перейдемо до пояснення. Знай, що той, хто не завершив своїх виправлень в першому кругообороті, змушений втілитися повторно, щоб сповнити їх, навіть якщо його недолік – щось мале. І якщо в першому втіленні завершив (виправлення) своєї нефеш, і бракує йому тільки чогось малого, то коли втілиться повторно, вся створена винагорода Тори і заповідей у другому кругообороті (буде) створеним заради його нефеш, що приходить зараз в цьому другому тілі ( лише) для (її) удосконалення. А коли повстане під час воскресіння, його нефеш повернеться в перше тіло, в якому займався Торою і заповідями, здебільшого необхідними йому, і не увійде в це друге тіло. Але (зараз знаходиться в ньому) тимчасово. І тому рав Шешет знав про свою нефеш, яка спочатку була в тілі Баба бен-Бути, – великої людини в Торі і знаменитого в благочесті, і тепер повернулася для втілення в це друге тіло лише через щось незначне, чого їй бракувало. Тому його тіло було скорботним від цього факту. Адже всі його труди набуде та нефеш, а його кінець – померти (коли вона) повернеться в перше тіло при її відродження. Таким чином, все те, чим був зайнятий в Торі і в заповідях, – це користь для його нефеш, а не його тілу. А тому радіти удостоїлася нефеш, а не тіло. І це те, що написано: “Радій душа моя…”, – а не я, – оскільки “для тебе я називаю, і для тебе я вчу”, – для твоєї користі, а не для своєї користі.
Вступ п’ятий
Про суть відмінності, існуючого між ґільгулем і убаром
(45) Це два види кругооборотів і два види убарів. У втіленні першого виду з дня народження і виходу на повітря світу в тіло людини входить одна нефеш. А другий вид (втілення) – це той, в якому іноді можливо, що втіляться разом дві нефашот. Це теж під час народження людини. І це і називається подвійним кругооборотом, як роз’яснено в попередньому коментарі та в інших місцях. Так ось, обидві ці нефашот втілюються разом і приходять в світ під час народження тіла людини, і вони взагалі не відокремлюються до дня смерті. Обидві вони називаються однією нефеш і стають однією нефеш, і відчувають засмучення і страждання, які приходять до того тіла всі дні його життя, і горе смерті. Однак убара в людині в день її народження немає, як роз’яснено вище. Але в ньому (в убарі) є дві категорії. Перша – це коли приходить заради самого праведника, зачатого в людині для вдосконалення в будь-якій речі, якої у нього (праведника) бракує, як буде роз’яснено в своєму місці. А друга, – коли приходить заради людини, для допомоги і сприяння їй в Торі і заповідях. Так ось, коли приходить заради самого себе, не входить в людини до досягнення отроком тринадцяти років і одного дня. Бо тоді людина (стає) зобов’язаною до Тори і заповідей, і він (тобто праведник) зможе виправити також і себе завдяки заповідям людини. І тому вона (нефеш праведника) не входить раніше цього часу, – тільки, (як) сказано, коли (людина стає) зобов’язаною до заповідей. І тоді входить і розповсюджується всередині цього тіла, подібно до того, як розповсюджена в ньому власна нефеш людини, і вони обидві як одна, відчувають страждання, що приходять в це тіло. І живе там до сповнення в ній часу, що відміряний їй для виправлення і вдосконалення того, чого вона потребує. А потім виходить за його життя і повертається на своє високе місце в Ґан Еден. Але коли приходить для користі людини, а не заради себе, то приходить за власним вибором, а не за обов’язком. І тому вона абсолютно не підпорядкована необхідності переживати страждання цього тіла, і взагалі не відчуває його скорботи та страждань, що приходять до нього. І якщо в людині втіху знаходить руах, він мешкає там з нею, а якщо ні, – він виходить звідти і залишає її. (Як) сказано: “Відійдіть-но від наметів тих нечестивих людей …”.
[1] Учителем Хаїма Віталя був Іцхак Лурія Ашкеназі (Арізаль, Арі).
[2] Смерть від руки Творця, передчасна смерть; кара у вигляді відсікання голови.
[3] Мова йде про Елішу бен Абуя.
[4] Порядок перестановки літер в словах, коли перша буква алфавіту замінюється на останню, друга – на передостанню, і т.п. Застосовується для осягнення таємниць взаємозв’язку імен в Торі.
Також рекомендуємо: “Зогар про місце, з якого виходить управління світом й душами“, “Рабаш про істинну молитву“, “Рабаш про поняття гілки й кореня“.