Книга «Зоар c комментарием Сулам» – это адаптация Зоар для нашего поколения.

Этот проект имеет своей целью создание полного перевода книги "Зоар" с комментарием "Сулам" на русский и украинский языки с последующим ее изданием в печатном и электронном форматах. Организация и финансирование проекта осуществляется группой энтузиастов из разных стран мира, осознающих важность распространения каббалы для дальнейшего развития человечества

Врата перевтілень. Частина четверта

Продовження. Третю частину читайте тут.

Хаїм Віталь

(20) Але правило таке, що, відповідно до ступеня виправлення й очищення дій цієї нефеш людини, також зможе удостоїтися і набути нешаму від перших нешамот, – до найвищого рівня у всіх них. І навіть в цьому нашому поколінні таке можливе. І подібно до цього можна провести аналогію також (в наступному). Коли перевтілюються разом нефеш і руах людини, і вже виправлені обидва, вони не можуть досягти їхньої нешами до іншого перевтілення, як згадано. Так ось, поки вони при житті, буває у них подібне до того, що згадано вище: входить до них у таємниці убара нефеш або руах, чи нешама якогось праведника. І для них він як їхня нешама. А всі деталі, що роз’яснені в питанні існування лише однієї нефеш, яка виправляється – вони також зараз дійсні, і немає (необхідності) у подробицях.

(21) Також іноді трапляється, що після перевтілення разом трьох його частин НАРАН та виправлення їх усіх, зародиться в людині нефеш або руах якогось праведника, як згадано. Так ось, коли звільниться від світу, зможе возвеличитися відповідно до властивості цього праведника, який зародився в ній, і там, в майбутньому світі, вони обидва будуть на небесах на одному ступені. І це внутрішній зміст написаного в Передмові Берешит у книзі Зогар стор.7/2, що впав ниць Рашбі, мир йому, і побачив рава Амнуна Сабу, благословенне ім’я його, і (той) сказав йому, що в тому світі будуть разом главами зібрань, – він і рав Амнуна Саба[1]. І досить про це.

(22) Так ось, цей убар виникає з двох причин. Перша така. За допомогою убару нефеш праведника в цій людині виправиться нефеш цієї людини, і (вона) очиститься подібно до рівня цієї нефеш праведника. І завдяки цьому зможе піднятися в майбутній світ, на ступінь піднесеності цього праведника, як згадано. Бо цей праведник допоможе і буде сприяти людині в додаванні заповідей і святості безмірно. Отже, ця причина – заради цієї людини. Друга причина: для користі самого праведника, що зароджений в ній. Адже оскільки він допомагає, сприяючи в додаванні заповідей та їх виправленні, – набуває в них частину. І це таємниця написаного мудрецями: “Великими є праведники, що навіть по їхній смерті удостоюються синів”.

(23) І знай: оскільки цей праведник увійшов в людину для допомоги їй при її житті, в таємниці убара, як згадувалося, а не в таємниці перевтілення, – це означає, що вона (людина) є близькою до винагороди і далекою від шкоди. Кожен (раз коли) ця людина виконує заповіді, (праведник) набуває частину в її винагороді. І це таємниця того, що написано мудрецями: “Бо праведник в Ган Едені набуває своєї частини і частини свого товариша”. Зрозумій цю глибоку таємницю, і немає зараз часу для подробиць в цьому. Але якщо ця людина провиниться, для цього праведника разом із нею немає ніякого покарання і шкоди. Бо він зароджений в ній тільки щоб робити їй добро, але не зло. І навпаки, якщо ця людина відвернеться від того, щоб виправлятися, роблячи добро, тоді той праведник відділяється і залишає її. І сенс цього в тому, що таємниця убару – за життя людини, і він (убар) не злитий і (не) пов’язаний з тілом людини, подібно до нефеш самої людини у втіленні, яка увійшла в неї під час народження, пов’язана і приліплена там в абсолютному злитті, та не може звідти вийти до дня смерті. Інакше з нефеш праведника, що увійшла туди в таємниці убару, бо входить за своїм бажанням і виходить за своїм бажанням. І якщо людина буде старатися в своїй праведності, також цей праведник буде старатися, щоб взяти участь в діях цієї людини і буде перебувати там до тих пір, поки людина не звільниться від цього світу. І обидва вони разом піднімуться на єдиний ступінь, як згадано мудрецями. А якщо ця людина провиниться своїми діями, тоді цей праведник бридитиметься спільністю з нею та покине її, адже перебуває там не постійно, а лише тимчасово, – подібно до гостя, що знаходиться в будинку, поки господар будинку буде бажаним в його очах. А якщо руах (тобто убар) не знаходить там відради, він залишає її. І з цієї ж причини, коли виникають якісь страждання у цієї людини, той праведник взагалі не відчуває жалю, і він не страждає з нею, оскільки він приліплений там лише “образно”.

(24) Отримуємо правило: іноді людина може виконати якусь велику заповідь, за допомогою якої (вона) удостоїться зародження в ній нефеш якогось праведника з перших. І тоді, можливо, що уся виправиться і очиститься так, що нефеш цієї людини дійсно отримає ступінь нефеш того праведника. І тоді необхідно, щоб людина сповнила також своїх руаха і нешаму повним очищенням, поки не будуть гідними облачитися в цю очищену нефеш. І після цього (вона) буде повністю відповідати ступеню того праведника і підніметься нагору в місце кореня своєї душі, з якого була викарбувана. І це все через сприяння та підтримку того праведника.

(25) І знай, що іноді нефеш людини може піднятися до того, що буде її нефеш зі світу Ацилут, – оскільки це в порядку речей. Бо нефеш – з Асія, руах – з Єцира, а нешама з Брія, проте в частковостях в кожному з цих світів є категорія НАРАН. І виявляється, що іноді будуть в людині НАРАН з Асія, Єцира і Брія. А іноді будуть у неї НАРАН від Малхут, від Зеір Анпіна та від Іми де-Асія. Іноді всі вони втрьох – з Єцира, а іноді вони втрьох – зі світу Брія. Іноді всі вони – з Ацилуту: нефеш – від Нукви Зеір Анпіну, руах – від Зеір Анпіну, нешама – від Іми, хая – від Аби[2]. Іноді нефеш – з Асія, а руах і нешама – з Єцира, а іноді нефеш – з Єцира, а руах і нешама – з Брія. Іноді ж нефеш – з Брія, а руах і нешама – з Ацилуту. І подібно до цього, – в кожній деталі кожного з чотирьох світів АБЄА, як відомо. Адже кожен з цих чотирьох світів включає всі чотири світи АБЄА і десять сфірот, і також десять з десяти, – до того, що не злічити. І у пера немає сили описати все в усіх їхніх подробицях, – такою є сама кількість. А розумний зрозуміє і сам виведе аналогію.

(26) Але слід знати: те, що сказано, що іноді будуть у нього НАРАН з Єцира, або з Брія, і т.п., – немає у нас наміру сказати, що людина взагалі не має нефеш зі сторони Асія. Бо відомо, що навіть Шхіна, звана Малхут, гніздиться в Асія, а, тим більше, – нефеш людини. Але ми мали намір повідомити, що нефеш людини яка походить з Асія вся очиститься до того, що вона не пробуджена через світло нефеш де-Єцира в ній[3], і тоді все (це) називається нефеш де-Єцира. І подібно до цього, – в інших частинах. Бо навіть коли ми говоримо, що будуть у нього НАРАН з Ацилуту, – це оскільки вони вдягнуті всередину нефеш, руаха і нешами Асія, Єцира, і Брія. Але вони (тобто НАРАН БЄА) не піднімаються туди, а всі вони зчеплені разом і називаються по імені Ацилуту. І від цього виведеш аналогію до всіх інших згаданих частковостей.

(27) Ще є інша особливість, – в самій властивості кругообороту. (Це відбувається) або в процесі перевтілення в стадії кругообороту в кожне тіло, що трапляється (зазвичай), або ж, при перевтіленні завдяки брату, що називається таємницею ібуму. І коли людина приходить в стадії (звичайного) кругообороту, не розкриваються троє НАРАН разом, і не двоє (тобто нефеш і руах) разом, а лише тільки одна нефеш, поки не виправиться. Потім, в іншому перевтіленні, – лише нефеш і руах, поки не виправиться руах. А потім в іншому перевтіленні – НАРАН, допоки не виправиться нешама. І тоді завершують свої перевтілення, як згадано. Чи іноді кожен з них трьох втілиться сам. Однак коли перевтілюється за допомогою його брата, приходячи в таємниці ібуму, – там можуть втілитися троє НАРАН разом.[4]

Вступ третій

По питанню кругообороту (гільгуль), левірату (ібум) і зародка (убар).

(28) Побачив я (необхідність) більше розширити тлумачення цих (понять): гільгуль, ібум і убар. Так ось, властивість убара (реалізується) за життя, як згадано вище. А саме, – іноді трапиться у людини якась заповідь, і вона стане виправленням, тоді зустрінеться їй одна нефеш від якогось попереднього праведника, який сам виконав цю заповідь як виправлення. І оскільки уподібнилися разом в процесі цієї заповіді, то нефеш того праведника зародиться в людині. І не тільки, але також можливо, що оскільки цей праведник знаходиться з нею під час її життя, в неї переходить нефеш того через згадану причину. Бо коли ця людина зробить якусь заповідь або заповіді, котрі відносяться до цього праведника, – адже той теж робив їх як виправлення, подібно до нього, тоді зародиться в ньому нефеш цього праведника при спільному існуванні їх обох при житті. І це таємниця уривка: “І пригорнулася душа Давида до Йонатана”, – оскільки вони обидва були при житті, зародилася нефеш Давида в Йонатані.

[1] Передмова книги Зогар, стаття “Погонич віслюків”, п.119.
[2] Парцуф Хохма.
[3] Мається на увазі, що нефеш світу Асія поглинена світлом нефеш світу Єцира.
[4] Примітка упорядника: “Сказав автор Хаїм: “А ось з Саба де-Мішпатім: навіть в таємниці ібуму разом приходять лмше нефеш і руах, але не нешама. І це слід розглянути”.

Далі буде…

Також рекомендуємо: “Букви рабі Амнона Саби“, “Бааль Сулам про різницю між мудрецем та обивателем“, “Робота в серці“.