Продовження. Третю частину читайте тут.
Хаїм Віталь
(20) Але правило таке, що, відповідно до ступеня виправлення й очищення дій цієї нефеш людини, також зможе удостоїтися і набути нешаму від перших нешамот, – до найвищого рівня у всіх них. І навіть в цьому нашому поколінні таке можливе. І подібно до цього можна провести аналогію також (в наступному). Коли перевтілюються разом нефеш і руах людини, і вже виправлені обидва, вони не можуть досягти їхньої нешами до іншого перевтілення, як згадано. Так ось, поки вони при житті, буває у них подібне до того, що згадано вище: входить до них у таємниці убара нефеш або руах, чи нешама якогось праведника. І для них він як їхня нешама. А всі деталі, що роз’яснені в питанні існування лише однієї нефеш, яка виправляється – вони також зараз дійсні, і немає (необхідності) у подробицях.
(21) Також іноді трапляється, що після перевтілення разом трьох його частин НАРАН та виправлення їх усіх, зародиться в людині нефеш або руах якогось праведника, як згадано. Так ось, коли звільниться від світу, зможе возвеличитися відповідно до властивості цього праведника, який зародився в ній, і там, в майбутньому світі, вони обидва будуть на небесах на одному ступені. І це внутрішній зміст написаного в Передмові Берешит у книзі Зогар стор.7/2, що впав ниць Рашбі, мир йому, і побачив рава Амнуна Сабу, благословенне ім’я його, і (той) сказав йому, що в тому світі будуть разом главами зібрань, – він і рав Амнуна Саба[1]. І досить про це.
(22) Так ось, цей убар виникає з двох причин. Перша така. За допомогою убару нефеш праведника в цій людині виправиться нефеш цієї людини, і (вона) очиститься подібно до рівня цієї нефеш праведника. І завдяки цьому зможе піднятися в майбутній світ, на ступінь піднесеності цього праведника, як згадано. Бо цей праведник допоможе і буде сприяти людині в додаванні заповідей і святості безмірно. Отже, ця причина – заради цієї людини. Друга причина: для користі самого праведника, що зароджений в ній. Адже оскільки він допомагає, сприяючи в додаванні заповідей та їх виправленні, – набуває в них частину. І це таємниця написаного мудрецями: “Великими є праведники, що навіть по їхній смерті удостоюються синів”.
(23) І знай: оскільки цей праведник увійшов в людину для допомоги їй при її житті, в таємниці убара, як згадувалося, а не в таємниці перевтілення, – це означає, що вона (людина) є близькою до винагороди і далекою від шкоди. Кожен (раз коли) ця людина виконує заповіді, (праведник) набуває частину в її винагороді. І це таємниця того, що написано мудрецями: “Бо праведник в Ган Едені набуває своєї частини і частини свого товариша”. Зрозумій цю глибоку таємницю, і немає зараз часу для подробиць в цьому. Але якщо ця людина провиниться, для цього праведника разом із нею немає ніякого покарання і шкоди. Бо він зароджений в ній тільки щоб робити їй добро, але не зло. І навпаки, якщо ця людина відвернеться від того, щоб виправлятися, роблячи добро, тоді той праведник відділяється і залишає її. І сенс цього в тому, що таємниця убару – за життя людини, і він (убар) не злитий і (не) пов’язаний з тілом людини, подібно до нефеш самої людини у втіленні, яка увійшла в неї під час народження, пов’язана і приліплена там в абсолютному злитті, та не може звідти вийти до дня смерті. Інакше з нефеш праведника, що увійшла туди в таємниці убару, бо входить за своїм бажанням і виходить за своїм бажанням. І якщо людина буде старатися в своїй праведності, також цей праведник буде старатися, щоб взяти участь в діях цієї людини і буде перебувати там до тих пір, поки людина не звільниться від цього світу. І обидва вони разом піднімуться на єдиний ступінь, як згадано мудрецями. А якщо ця людина провиниться своїми діями, тоді цей праведник бридитиметься спільністю з нею та покине її, адже перебуває там не постійно, а лише тимчасово, – подібно до гостя, що знаходиться в будинку, поки господар будинку буде бажаним в його очах. А якщо руах (тобто убар) не знаходить там відради, він залишає її. І з цієї ж причини, коли виникають якісь страждання у цієї людини, той праведник взагалі не відчуває жалю, і він не страждає з нею, оскільки він приліплений там лише “образно”.
(24) Отримуємо правило: іноді людина може виконати якусь велику заповідь, за допомогою якої (вона) удостоїться зародження в ній нефеш якогось праведника з перших. І тоді, можливо, що уся виправиться і очиститься так, що нефеш цієї людини дійсно отримає ступінь нефеш того праведника. І тоді необхідно, щоб людина сповнила також своїх руаха і нешаму повним очищенням, поки не будуть гідними облачитися в цю очищену нефеш. І після цього (вона) буде повністю відповідати ступеню того праведника і підніметься нагору в місце кореня своєї душі, з якого була викарбувана. І це все через сприяння та підтримку того праведника.
(25) І знай, що іноді нефеш людини може піднятися до того, що буде її нефеш зі світу Ацилут, – оскільки це в порядку речей. Бо нефеш – з Асія, руах – з Єцира, а нешама з Брія, проте в частковостях в кожному з цих світів є категорія НАРАН. І виявляється, що іноді будуть в людині НАРАН з Асія, Єцира і Брія. А іноді будуть у неї НАРАН від Малхут, від Зеір Анпіна та від Іми де-Асія. Іноді всі вони втрьох – з Єцира, а іноді вони втрьох – зі світу Брія. Іноді всі вони – з Ацилуту: нефеш – від Нукви Зеір Анпіну, руах – від Зеір Анпіну, нешама – від Іми, хая – від Аби[2]. Іноді нефеш – з Асія, а руах і нешама – з Єцира, а іноді нефеш – з Єцира, а руах і нешама – з Брія. Іноді ж нефеш – з Брія, а руах і нешама – з Ацилуту. І подібно до цього, – в кожній деталі кожного з чотирьох світів АБЄА, як відомо. Адже кожен з цих чотирьох світів включає всі чотири світи АБЄА і десять сфірот, і також десять з десяти, – до того, що не злічити. І у пера немає сили описати все в усіх їхніх подробицях, – такою є сама кількість. А розумний зрозуміє і сам виведе аналогію.
(26) Але слід знати: те, що сказано, що іноді будуть у нього НАРАН з Єцира, або з Брія, і т.п., – немає у нас наміру сказати, що людина взагалі не має нефеш зі сторони Асія. Бо відомо, що навіть Шхіна, звана Малхут, гніздиться в Асія, а, тим більше, – нефеш людини. Але ми мали намір повідомити, що нефеш людини яка походить з Асія вся очиститься до того, що вона не пробуджена через світло нефеш де-Єцира в ній[3], і тоді все (це) називається нефеш де-Єцира. І подібно до цього, – в інших частинах. Бо навіть коли ми говоримо, що будуть у нього НАРАН з Ацилуту, – це оскільки вони вдягнуті всередину нефеш, руаха і нешами Асія, Єцира, і Брія. Але вони (тобто НАРАН БЄА) не піднімаються туди, а всі вони зчеплені разом і називаються по імені Ацилуту. І від цього виведеш аналогію до всіх інших згаданих частковостей.
(27) Ще є інша особливість, – в самій властивості кругообороту. (Це відбувається) або в процесі перевтілення в стадії кругообороту в кожне тіло, що трапляється (зазвичай), або ж, при перевтіленні завдяки брату, що називається таємницею ібуму. І коли людина приходить в стадії (звичайного) кругообороту, не розкриваються троє НАРАН разом, і не двоє (тобто нефеш і руах) разом, а лише тільки одна нефеш, поки не виправиться. Потім, в іншому перевтіленні, – лише нефеш і руах, поки не виправиться руах. А потім в іншому перевтіленні – НАРАН, допоки не виправиться нешама. І тоді завершують свої перевтілення, як згадано. Чи іноді кожен з них трьох втілиться сам. Однак коли перевтілюється за допомогою його брата, приходячи в таємниці ібуму, – там можуть втілитися троє НАРАН разом.[4]
Вступ третій
По питанню кругообороту (гільгуль), левірату (ібум) і зародка (убар).
(28) Побачив я (необхідність) більше розширити тлумачення цих (понять): гільгуль, ібум і убар. Так ось, властивість убара (реалізується) за життя, як згадано вище. А саме, – іноді трапиться у людини якась заповідь, і вона стане виправленням, тоді зустрінеться їй одна нефеш від якогось попереднього праведника, який сам виконав цю заповідь як виправлення. І оскільки уподібнилися разом в процесі цієї заповіді, то нефеш того праведника зародиться в людині. І не тільки, але також можливо, що оскільки цей праведник знаходиться з нею під час її життя, в неї переходить нефеш того через згадану причину. Бо коли ця людина зробить якусь заповідь або заповіді, котрі відносяться до цього праведника, – адже той теж робив їх як виправлення, подібно до нього, тоді зародиться в ньому нефеш цього праведника при спільному існуванні їх обох при житті. І це таємниця уривка: “І пригорнулася душа Давида до Йонатана”, – оскільки вони обидва були при житті, зародилася нефеш Давида в Йонатані.
[1] Передмова книги Зогар, стаття “Погонич віслюків”, п.119.
[2] Парцуф Хохма.
[3] Мається на увазі, що нефеш світу Асія поглинена світлом нефеш світу Єцира.
[4] Примітка упорядника: “Сказав автор Хаїм: “А ось з Саба де-Мішпатім: навіть в таємниці ібуму разом приходять лише нефеш і руах, але не нешама. І це слід розглянути”.
Також рекомендуємо: “Букви рабі Амнона Саби“, “Бааль Сулам про різницю між мудрецем та обивателем“, “Робота в серці“.