Продовження. Восьму частину читайте тут.
Хаїм Віталь
(55) І знай, що Адам Рішон поділяється на двісті сорок вісім органів, і подібно до цього його гуф складається з двохсот сорока восьми органів. Також є в ньому інші властивості, і вони з категорії кількох видів сеарот[1], що звисають з нього без кінця. Так от, всі окремі іскри душ у цьому світі, – з цих властивостей, що є в Адамі Рішоні. Однак ці окремості й згадані властивості продовжуються потім у людські тіла, народжуючись з Адама Рішона. І ці елементи називаються у нас корінням душ, оскільки всі вони походять звідти, з цих властивостей Адама, як згадано. І ось тепер, щоб кожній людині дізнатися, який корінь її душі, необхідно, щоб дізналася та осягнула, – у кому поділяються всі її окремі іскри, органи та сеарот (від) Адама Рішона. І це буде названо кореннями душ, що приходять від нього. І так само – у кожному органі, – подібно до того, як витлумачили наші мудреці уривок: “Де був ти при заснуванні Моєму землі?”.
(56) Ми вже пояснили тобі, що більшість душ – це властивості Каїна та Евеля, синів Адама Рішона. А звідти, з тих пір і надалі, потім відокремлюються для всіх породжень. І, незважаючи на те, що зараз не роз’яснюватимемо це питання у повній точності, бо тут не місце цьому тлумаченню, проте пояснимо це питання на прикладі. Осягни сам те, що сказано: Евель – це категорія рош всіх душ. Виходить, що душа Евеля – це корінь всіх окремих іскор душ у людях, і вони з властивості рош. Також якщо Авраам, батько наш, мир йому, – властивість правого передпліччя Адама Рішона, (то) скажемо, що всі окремі іскри душ у людях від властивості правого передпліччя Адама включені в Авраама, і він їхній корінь. І подібно до цього – у всіх інших органах і сеарот душі Адам Рішона. І немає тут місця для (подальшого) тлумачення цього.
(57) Проте пояснимо тепер питання видів особистого покаяння, що необхідне синам Адама, і вони стануть трохи зрозумілішими з цього тлумачення. Так ось, цих видів повернення (каяття) вісім. Перший – у того, хто має нефеш від світу Асія. Коли грішить (така) людина, – завдає відділення Асія від Єцира в аспекті окремого місця, в якому “підвішений” корінь його нефеш. І тому це каяття виправляє (погріх) поки не повернуться Асія та Ецира до поєднання у властивості місця кореня його нефеш. Також той, у кому є руах з Єцира, і прогрішив, має поєднати Єцира із Брія в окремій властивості свого кореня. А той, у якому є нешама з Брія, має поєднати Брія з Ацилутом подібно до того, як згадано вище. Таким чином, це три види нижнього повернення, оскільки вони – у світах БЕА.
Ще є п’ять вищих видів повернення, бо вони – у світі Ацилут. Перший – це повернути Малхут Ацилута на її місце під Єсодом. І це у властивості окремого кореня його душі, як згадано. Другий, – повернути її більш високо, до НЕХІ, бо там місце її створення. Третій, – повернути її більш високо, до ХАҐАТ. Четвертий, – повернути її більш високо, до ХАБАД, які є трьома мохінам Зеїр Анпіна. Таким чином, ці чотири підйоми, – усі вони у властивостях ступеня Зеїр Анпіна. Ще є п’яте повернення, – головне і вище за всіх них, – це повернути і підняти її до місця Аба ве-Іми. На цю частину вказано в книзі Зоар і в книзі Тикунім, і це повернення називається восьмим ступенем. Адже Іма – восьма знизу вгору.
(58) І слід знати, що якою є висота місця душі людини, такою є потужність і тяжкість шкоди від її гріха. Бо у того, нефеш якого від Малхут Ацилуту, піднімається його шкода на цей рівень і завдає шкоди частині його кореня, що там. І подібно до цього – в інших властивостях. Також необхідно знати, що якщо якась людина в перших (втіленнях), що передували йому, була у властивості володіння своєю нешамою, були в неї нефеш і руах з Асія та Ецира. І (якщо) згрішила і пошкодила властивість руаха, і повинен втілитись у цю другої людину, що народилася зараз, то до цієї людини входить лише категорія нефеш. Так ось, коли грішить, він завдає шкоди до верху Єцира, ніби увійшла до нього також властивість руаха. А коли захоче повернутися в каятті, необхідно, щоб виправив (все так), наче були в ньому пошкоджені обидва – руах і нефеш. І подібно до цього – в інших випадках.
(59) У питанні виправлення людини каяттям також необхідно людині (знати) ще різновид її втілення. Роз’яснимо зараз інакше і коротко відносно того, що вже роз’яснене у нас в іншому місці. Наприклад, було двадцять чи тридцять кругооборотів її душі. (Тут) слід знати, що якщо в першому з усіх цих тридцяти були, наприклад, НАРАН від БЄА, і (вона) завдала шкоди в них, – всі тридцять, що приходять потім, незважаючи на те, що увійшла в них лише одна категорія нефеш, повинні виправитися так, ніби шкода (завдана) у всіх БЄА. (Це) внаслідок того, що спочатку, у першому (втіленні), яке передувало їм усім, нефеш була одержувачем світла від (рівня) нешама (світу) Брія, і тепер необхідно повернути до неї те світло, яке було у неї спочатку. І тоді завершиться її виправлення поверненням. І це внутрішній зміст уривка: “Бо набула від руки Всевишнього подвійно в усіх своїх гріхах”. Адже іноді згрішить людина дуже легким гріхом, але з нею будуть прискіпливі, і стягнуть з неї вдвічі, ніби гріх дуже тяжкий. А тому якщо побачить людина, що нібито немає (в неї) осягнення (смислу) страждань, – не (повинна) потім розмірковувати (виходячи з) своєї міри, а (має вірити, що) все від Нього, благословенного, – у справедливості та в правосудді. Однак якщо від першого (втілення) до дев’яти перших у цих тридцяти удостоїлася лише нефеш та руах, а в десятому (втіленні) удостоїлася також нешами, а потім грішить і шкодить їй, то гріх завдасть шкоди (і) першим (втіленням). Також їх виправлення і повернення – це лише таємниця руаха, а, тим більш, – нефеш. Але десяте (втілення), а також всі інші від нього і далі, до завершення тридцяти, – пошкодження та виправлення їх теж у таємниці нешами. А з цього сам проведеш аналогію до решти окремих деталей (нашої) розповіді. І виходить, що людина не може зробити повного каяття у якості виправлення до того, як дізнається про корінь, місце утримання його душі, та про особливості властивостей його душі, які їй перевтілюються. Тому сказано в Зогарі, Пісня пісень, у уривку: “Скажи мені ти, якого любить душа моя…”, що людині необхідно знати: яка його душа, навіщо прийшла в цей світ, і що має виправити, – як згадується там докладно.
Вступ сьомий
І в цьому тлумаченні розширимо ще (пояснення) поняття старих і нових душ, – що це таке
(60). Отже, роз’яснено, що існує трошки душ, які не входили в сукупність душі Адама Рішона, і вони воістину звуться абсолютно новими душами. Але всі душі, які вже входили до сукупності Адама Рішона, щодо згаданих істинно нових (душ) називаються старими душами. Однак у них самих є два різні ступеня. І зараз роз’яснимо питання цих душ, тому що є в них три ступеня. Перший – це душі, які не включені (раніше) в душу Адама Рішона, і вони звуться повністю новими душами. Другий (ступінь такий). Коли згрішив Адам Рішон, відомо що відпали від нього органи, і розділився і зменшився до того, що встояв лише в ста ліктях, – в таємниці (уривка): “І поклав на мене руку Твою”. І як сталося це у властивості його гуфа, так само сталося у нього у властивості його душі. Так ось, ці іскри його душі, що залишилися існувати в ньому після гріха, є сутністю, що залишається в частинах Адама Рішона. Коли після прогріху він породив Каїна та Евеля, – як вважають вчителі наші та книга Зогар, – вони вийшли зі згаданих іскор, і вони називаються другим ступенем. А третій (ступінь) – це ті іскри його душі, які, коли прогрішив, вийшли з нього, знову[2] спустилися та впали в глибини кліпот, на що натякають мудреці наші, і називають (це) відпаданням органів. І знай, що з цього третього ступеня була душа Шема, сина Адама Рішона.
(61) Отже, перший ступінь називається цілком новою душею. І тому, коли спускається така душа в цей світ у тіло, народжується певна нефеш, – про неї натякають вчителі наші на початку глави Мішпатим (книги Зогар), стор.94/2 так: “Прийди і побач. Коли народжується син людський, дають йому нефеш… удостоїться більшого…”. Бо в ту (душу), яка приходить у світ вперше, можна притягнути від нефеш де-Асія до нешами у нешамі[3] Ацилута, – ступінь за ступенем, як написано: “Удостоїться більшого…”. І все це у великій легкості, а не через безліч трудів. Таким чином, вже роз’яснене питання першого ступеня.
Але якщо цього разу (душа) прогрішить, завдасть шкоди і помре, – мусить повернутись у світ. Тоді називатиметься перевтіленою та старою. І вже роз’яснено вище, що нефеш входить до неї (у людину) під час народження, а руах не може прийти до тринадцяти років та одного дня, а нешама – від досягнення двадцяти років і надалі. І таким чином дуже просувається і росте, відповідно до своїх діянь, поки не зможе досягти НАРАН Ацилуту, відповідно до ступеня своїх років.
[1] Досл.: волосся.
[2] Використовуючи слово “знову”, – досл. “повернулися”, – автор, мабуть, вказує на попереднє з’ясування та підйом іскор від розбиття у світі Некудим, яке було здійснене ЗОН Ацилуту для створення Адама Рішона.
[3] Йдеться про рівень хая.
Також рекомендуємо: “Зогар про жіночу та чоловічу властивості“, “Хто свідчить про людину“, “З плоті своєї побачу Всесильного свого“.