Продовження. Сьому частину читайте тут.
Хаїм Віталь
(46) А тепер роз’яснимо те, з чого ми почали, – з того, що сказано у уривку: “Покладає гріх батьків на синів”. Пояснення: з однією новою нефеш перевтілюється до трьох старих нефашот, і можуть втілитися разом в одне тіло від дня народження. Таким чином, разом – це чотири нефашот. І це внутрішній зміст (чотирьох) чвертей[1]. Також це таємниця (уривку): “тричі, якщо чоловік”, оскільки три нефашот, що перевтілюються, можуть втілитися з одним чоловіком, (а) він – це нова нефеш. Але спільне втілення більше за це неможливе. Однак ця кількість може бути меншою, оскільки можливе втілення лише однієї нефеш в одному тілі, чи лише одна нефеш перевтілюється з однією новою нефеш в одне тіло. Або дві нефашот перевтілюються в інше тіло, чи обидві перетворюються з однією новою. Або три перевтілюються самі, чи три перевтілюються з однією новою. Але більше цієї кількості в одне тіло увійти не можуть, як згадано.
І знай, що ті, які перевтілюються в одному тілі разом, зазвичай (втілюються) лише в той час, коли всі вони тримаються в одному корені, – у таємниці (уривку): “звільнить від продажу майно брата свого”. І, незважаючи на те, що цей новий, що втілився, не грішить якимось гріхом інших, що перевтілюються разом з тим, якщо він від більш внутрішньої властивості, ніж всі вони, – наприклад якщо він від властивості гідим[2] в цьому органі Адама Рішона, а вони від властивості басар[3], яка гірша ніж гідим, – цей новий є необхідним для очищення шкоди і гнилі, що виникли через колишні гріхи, аби притягнути життєвість до всього цього кореня.
(47) Так ось, у категорії убару – це є подібним. Бо можуть зародитися в людині і втілитися в ній лише троє нефашот, які приходять допомогти самій нефеш цієї людини, а з нею їх буде четверо, і не більше, але менше може бути. Однак ці насправді приходять у таємниці кругообороту заради себе, для виправлення того, що пошкодили, або щоб доповнити якусь заповідь, якої їм бракує.
І повідомлю тобі порядок (розвитку) убара докладніше. І уподібнимо такому прикладу. Скажімо, уяви собі, що в корені у людини, яка втілюється зараз у тіло для свого виправлення, є десять інших нефашот, які вищі за неї. І якщо ця людина удостоїться, зародиться в ній десята нефеш, найнижча з усіх десяти. І вона є вищою за неї саму, а тому сприяє і допомагає їй у виправленні. Якщо удостоїться більшого, зародиться у ній дев’ята нефеш, і якщо удостоїться більше (цього), зародиться у ній також восьма нефеш. Таким чином, у ній зародилися троє нефашот, а з людиною – їх четверо, і неможливо зародження в ній більше цього. Однак якщо удостоїться більшого, зародиться в ній також сьома нефеш, і тоді десята нефеш скасує своє світіння в цьому убарі, всередині світіння трьох убарів, які вищі за неї. І так само процес відбувається і триває, доки не виявиться, що, можливо, зародяться у ньому троє найвищих нефашот із усіх десяти: перша, друга і третя. І ці троє розкриють своє світіння в цьому убарі для допомоги йому, а решта, сім інших, анулюють там своє світіння через світіння трьох вищих, і вважатиметься, що ніби їх немає. Таким чином, можуть розкритися в таємниці убару лише троє нефашот, а разом із нефеш самої людини – їх четверо. Але більше цього неможливо, як згадано.
(48) Писання каже: “Все це (Всевишній) зробить із чоловіком до трьох разів”. (Це) означає: у трьох перших кругооборотах. Тоді втілюється лише сама нефеш людини, без співучасті іншої (нефеш) всередині тіла. Але якщо все ж таки не виправилася в ці три (рази), і доведеться повторно повертатися ще в трьох кругооборотах, вона приходить не сама, оскільки немає в неї сили виправитися. І тому приходить за участю “чоловіка (гевер)” – це якийсь праведник, зароджений у людині, щоб допомагати і наставляти її до удосконалення. І тому не сказано “тричі”, що буде виглядати, ніби це в три перші рази, але сказано “до трьох разів”, вказуючи на те, що в другий раз обидва включені (в) три втілення, – тоді вона (нефеш) із “чоловіком” у співпраці, як згадано.
(49) Дивовижним є факт, який роз’яснює Саба де-Мішпатим у питанні перевтілення кілька разів у тілах, з яких повстане під час воскресіння. Осягни те, що роз’яснено у нас у передмові Тикунім на уривок: “Як птах, що залишає гніздо своє…”, а також те, що написано в Зогарі, глава Пкудей, про Шхіну, яка вигнана в кліпот, допоки не зрівняються раглін бе-раглін[4] і т.п. І пояснили ми, що душі праведників також вигнані всередину клопіт разом зі Шхіною. Однак і в попередні часи ці душі, – властивості цих іскор і частин від властивостей їхнього ступеня, – були вигнані з нею. Там і перебуває Шхіна у вигнанні в цей час. І подібно до цього – у кожному поколінні. Однак зараз, у цих останніх поколіннях, Шхіна вже опустилася до раглін. І душі в цих поколіннях – теж з категорії раглаїм. І внаслідок того, що на самому початку вигнані всі душі зі Шхіною, зараз ці перші вищі душі, які піднялися і виправилися, спускаються навчати і випрямляти (шляхи) нижніх душ, щоб виправилися і вони. І виходить, що в кожній душі є кілька частин та іскор. І всі ці частини називаються ім’ям “одна душа”. І така ситуація в усіх душах. А коли настане час воскресіння, кожне тіло здобуде частину його нешами, згідно з тим періодом часу, в якому був його ступінь.
(50) Так от, іноді може статися так, що незважаючи на те, що буде в людині якась найвища чиста нефеш, одного разу людина розгнівається. Тоді вона вийде з людини та увійде на її місце інша погана нефеш. Або захворіє людина на якусь велику недугу, і тоді заміниться її нефеш на іншу нефеш. Або станеться в неї падуча хвороба, епілепсія, – зміниться її нефеш і піде в іншу людину, а в неї увійде інша нефеш. І це таємниця (висловлювання): “Праведник – всі дні свої, а наприкінці – лиходій”. Чи навпаки. І оскільки це так, можливо також, що станеться через це ще інша подія[5]. І це, (наприклад), якщо раніше була приготована для цієї людини якась жінка, її пара, (а) оскільки була замінена його нефеш і дана іншій людині, – її (цю жінку) набуде ця інша людина.
(51) Знай, що існує можливість за допомогою нефеш людини, її руаха, або її нешами зібрати їхні іскри, що занурені в глибини кліпот, та підняти їх звідти. І завдяки цьому вони стануть виправленими, – подібно до того, що було роз’яснено у нас з питання сенсу страти десяти мучеників[6], і подивися там.
(52) Знай, що є відмінність того, хто перевтілюється через виправлення гріхів, які залишилися, від того, що перевтілюється через те, що не було у нього синів, і не виконав заповідь “плодіться і розмножуйтеся”. Бо той, хто перевтілюється через відмову (від виконання заповіді) “плодіться і розмножуйтеся”, – незважаючи на те, що буде як Шимон бен-Азай, який не потребував втілення заради синів, – разом з тим, коли під час народження втілиться одного разу в якомусь тілі через потребу виправити якусь іншу шкоду, або коли приходить на користь іншим, а також якщо прийде в таємниці убару за життя, – неможливо буде йому прийти одному, але тільки спільно з іншим, внаслідок того, що він половина тіла, і він не зможе прийти сам. І це також можна назвати подвійним кругооборотом, як згадано вище у попередніх тлумаченнях. І це втілення – не за допомогою ібуму, як бачиться мені, Хаїму, згідно з моїм скромним розумінням.
Вступ шостий
Щодо нових і старих душ, – яка їх суть
(53) І вже коротко роз’яснене це питання у п’ятих вратах Врат заповідей, у (тлумаченні) заповіді “Відігнати (птаха з гнізда”). Роз’яснимо джерело кореня душ, – звідки цей початок.
Знай, що коли були створені всі світи, і навіть світ Ацилут, – були створені спочатку в таємниці зівугу ахор бе-ахор, але потім знову встановилися на стадії панім бе-панім. Так ось, властивості душ синів Адама були такими ж, бо спочатку вони були створені на стадії ахор бе-ахор. А потім, з того часу, коли був створений Адам Рішон, і далі, – до приходу Машиаха, – було здійснене подальше виправлення для тих душ, які створені у властивості ахор бе-ахор. Тепер виходитимуть нові (душі) від зівуґу панім бе-панім, – через те, що після створення спочатку в (стадії) ахор бе-ахор, вони опустилися разом із вигнанням Шхіни вниз, всередину кліпот. І коли якийсь праведник сформує якийсь цілком добрий намір, може притягнути завдяки цьому наміру якусь нову душу. Пояснення: душа, що знаходиться всередині кліпи, підніметься звідти нагору, в таємниці (вірша): “Нові вранці, – велика віра твоя”, і там оновиться. А потім спуститься звідти у цей світ, (сформована) від стадії панім бе-панім. І тепер – це початок їхнього створення, і називаються новими. І ці душі готові не грішити, як решта душ.
(54) Але знай, що весь цей час ми маємо силу притягнути тільки ті нові душі, які з БЄА. Це таємниця нешами, руаха, нефеш, як відомо. Але в майбутньому, після воскресіння, прийдуть нові, більш піднесені душі зі світу Ацилут. І вони від властивості душі Ацилуту, що була в Адама Рішона, яка зветься “вище сяйво (зеїра ілаа)”, як буде роз’яснено у подальших тлумаченнях. І це внутрішній зміст того, що написано у книзі Зогар, глава Пкудей, стор.253/1: “З дня руйнування Храму не входили душі до чертогу любові”. Бо ці нові (душі від стадії) панім бе-панім зі світу Ацилут не входили туди. Однак нові душі з БЕА можуть прийти навіть у цей час після руйнування. Але всі інші душі, з тих, що були включені в душу Адама Рішона після того, як був створений (в стадії) ахор бе-ахор, були відокремлені від властивості панім бе-панім, і коли приходять у світ, знову повертаються (до стану ) панім бе-панім. І виходить, що всі старі душі приходять від нього.
[1] Можливо, мається на увазі покарання за злочин до чотирьох поколінь.
[2] Досл. “жили”, – канали; зв’язки, що поєднують елементи духовного об’єкта.
[3] Досл. “плоть”, – більш зовнішня оболонка, “м’язи”, що покривають внутрішні органи духовного об’єкта.
[4] Мається на увазі стадія кінцевого виправлення створіння (гмар тікун).
[5] Тобто подія, що є наслідком зміни нефашот.
[6] Використовується словосполучення “הרוגי מלכות”, що означає: “євреї, страчені владою за відданість Торі”.
Також рекомендуємо: “Рабаш про окремі аспекти внутрішньої роботи“, “Бааль Сулам про порядок поєднання виправлення із досягненням мети творіння“, “Царський раб“, “Зогар про складнощі у створенні людини“.