Продовження. Першу частину читайте тут .
Хаїм Віталь
(5) Однак тлумачення цього питання залежить від того, що будемо роз’яснювати. Бо є відмінність між Асія та іншими трьома світами в їхній сукупності. Знай, що в самому (світі) Асія це таким чином, що той, чий корінь в Малхут де-Асія, – просто саме його нефеш в Малхут де-Асія. Однак, разом з тим, завдяки виправленню своїх дій очищає ступень за ступенем свою нефеш, допоки не підніметься вона сама в Кетер де-Асія, – підійметься та включиться туди буквально. Але, тим не менш, коли піднімається до Кетера Асія, все ж вона там лише у властивості Малхут Кетеру Асія, бо її корінь тільки з категорії Малхут. Але він повинен реально очиститься до того, як підніметься до Кетера де-Асія. І, незважаючи на це, навіть тоді все ж називається аспектом Малхут Кетеру Асія. Подібно до цього – на інших ступенях (світу) Асія, адже і вони називаються лише властивістю Малхут цього ступеню.
(6) Однак в Єцира, Брія та Ацилуті це не зовсім так. Але той, чий корінь – руах в Малхут Єцира, і виправив і завершив цей ступінь, коли очиститься і виправить також Єсод де-Єцира, тоді реально отримає також (ще) один руах з Єсоду де-Єцира. А перший руах, наявний у нього від Малхут де-Єцира, залишається внизу в Малхут де-Єцира, тому що там його місце. І так само, коли сповнить Ход де-Єцира, залишить в Єсоді де-Єцира другий свій руах від Єсода та отримає (ще) один руах з Ходу де-Єцира. І подібно до цього, – до Кетера де-Єцира, відповідно до того, що оскільки виправив свою нефеш на всіх ступенях Асія, є у нього можливість отримати руах від всіх частин всієї Єцира. Таким же є процес в категорії нешама, яка у нього від Брія.
(7) І необхідно пояснити сенс сказаного. В силу того, що Асія є нижчою за всі світи, вона поміщена там між кліпот, що оточують її. Тому, незважаючи на те, що людина вже виправила свою нефеш відповідно до властивості місця її кореня в Асія, разом з тим, якщо вона залишиться там, є острах можливого прикріплення до неї кліпот, що знаходяться там. Тому необхідно, щоб очищалася своїми діями все більше і більше, поки не підніметься вище і вище, наскільки зможе, до місця свого кореня в Кетері Асія. Однак в Єцира, а тим більше, в інших світах, які вище за неї, немає ніякого страху прикріплення кліпот, що знаходяться в світі Асія. І тому коли виправила свій руах в його корені в Єцира, якщо виправить більш (цього), тоді залишиться її перший руах там, в місці свого кореня, а (вона) отримає згори другий, вищий руах. І немає необхідності піднімати її перший руах нагору, бо немає там остраху (перед кліпот).
І це внутрішній зміст уривка: “І не буде Всевишній нести нефеш, а думає, як би не відвернути від себе знедоленого…”. Бо всі Його помисли лише про саму нефеш, оскільки вона в Асія, і є страх, що, можливо, відкине від себе знедоленого через кліпот, котрі перебувають там. Але виправлення, яке він здійснює з нефеш, – через згадане побоювання, тому що не буде Всевишній нести нефеш. Це означає, що Творець, благословенне ім’я Його, не несе і (не) підносить людину, даючи їй іншу нефеш, більш чудову, ніж та, де її корінь. Адже якщо було б зроблено так, повинна була б залишитися його перша нефеш внизу на її місці, і був би відкинутим знедолений у кліпот, що знаходяться там. А тому не дає йому іншу, більш досконалу і високу нефеш, – лише першу нефеш. Вона сама відповідно до своїх діянь піднімається нагору до Кетера Асія, і немає у неї іншої нефеш крім цієї. Не так це в Єцира та в інших світах, бо її руах або її нешама і т.п., залишаються внизу у місці їхнього кореня, але, згідно з виправленням своїх дій, набуває вищого руаху як згадано. І це таємниця відомого вислову, що кожна людина, якщо захоче очистити свої дії, може бути як Моше, вчитель наш, мир йому. Відповідно, зможе знайти собі інший руах, більш високий, – до висоти Єцира, а також нешаму від висоти Брія і т.п.
(8) З цього також зрозумій відому ситуацію, (описану) в словах мудреців, що рухін праведників або їхні нешматін[1] приходять і зароджуються в людині в тайні, що зветься ібуром (зародженням), аби допомогти в роботі Творця, благословенний Він. І, як написано в рукописному Мідраші Неелам: “Тому, хто приходить очиститися (від гріха), – йому допомагають”. Рабі Натан сказав: “Душі праведників приходять та допомагають йому”, – як написано в Передмові глави Берешит в книзі Зогар[2] про рава Амнуна Сабу, який прийшов до рабі Ельазара і рабі Аби в образі погонича ослів і т.п.
І немає сумніву в тому, що рухот і нешамот праведників укриті та зберігаються (ув’язані) у “вузлі життя (црор га-хаїм)”, – кожен в місці його кореня, що гідний його, і Творець Всесильний їх не опускає з їхнього місця взагалі. Але ті перші рухін, які залишаються внизу в кожній властивості і (на) кожному ступені в Єцира та не піднімаються нагору, – вони опускаються і зароджуються в людині, щоб допомогти, як згадано. А основний руах, найвищий з усіх них, який здобутий завдяки їхнім діянням, він навічно пов’язаний у вузлі життя і не зрушується звідти. І подібно до цього, – в нешамі, хая та єхіда.
(9) Є ще другий сенс сказаного вище щодо суті відмінності, наявної між Асія та іншими світами. Адже відомо, що всі світи – це тільки лише спільність десяти сфірот. Так ось, уся Асія – це лише одна сфіра, і це сфіра Малхут. І тому нефеш, яка звідти, сама може піднятися до Кетера Асія, бо все це одна сфіра. Однак Єцира – це категорія шести сфірот ХАГАТ НЕГІ, як відомо. Це відмінні одна від одної властивості. І тому той, чий корінь з Малхут Єцира, незважаючи на те, що виправлений, не може піднятися, бути включеним і перебувати нагорі в Єсоді Єцира. А тому повинен залишитися внизу і, якщо захоче піднятися туди, за допомогою своїх добрих діянь (повинен) набути нового руаху з Єсоду де-Єцира. І подібно до цього, – в інших шести кінцях[3] Єцира, як згадано.
(10) Знай: як нами було роз’яснено, що в кожному світі є п’ять парцуфів, – Аріх Анпін, Аба ве-Іма та ЗОН, – так само, відповідно до них, є п’ять категорій в душах людини. І в порядку знизу вгору це НАРАНХАЙ: нефеш – від Нукви Зеір Анпіну; руах – від Зеір Анпіну; нешама – від Іми; хая – від Аби, який є Хохмою, адже там місце життя, як відомо в тайні: “Мудрість оживляє того, хто володіє нею”; і єхіда – від Аріх Анпіну, званого Кетер, згідно з тим, що він єдиний (יחיד) та відокремлений (מיוחד) відносно всіх інших сфірот, (і) немає у нього Нукви, як відомо з уривка: “Дивіться ж нині, що Я, – Я це, (і немає Всевишнього окрім мене)”, який витлумачений в книзі Зогар, глава Берешит.
(11) І знай: після того, як людина удостоїлася набути НАРАН, а потім завдала в них збитку через свій гріх, – повинна буде повернутися у перевтілення для виправлення того, що зіпсувала. Так ось, при її поверненні в наступне втілення в неї входить нефеш, незважаючи на те, що цю нефеш виправила. А його руах не приходить та (не) входить в неї, оскільки руах пошкоджений. І як же буде управляти та перебувати над нефеш, яка виправлена? Тому той руах увійде в кругообіг іншої людини, перебуваючи на нефеш гера[4]. І таким же чином – нешама. А до нефеш, яка виправлена повністю, прийде один виправлений руах якогось праведника, якому вона буде подібною у його добрих діяннях, в їхніх деталях, і так далі. І він їй буквально замінить її власний руах. І подібно до цього, якщо повністю (людина) виправила свій руах теж, прийде до неї нешама якогось праведника, як згадано, і в неї буде замінена її власна нешама. І це внутрішня суть того, що написано нашими мудрецями: “Великими є праведники після смерті їхньої, – більше ніж за їхнього життя…”. Так ось, коли ця людина звільниться від світу, її нефеш піде разом з тим руахом і завдяки йому отримає гідний її достаток. А коли її власний руах приходить у втіленні в іншій людини, перебуваючи на нефеш гера, як згадано, також він виправляється повністю. Тоді перша нефеш каже: “Піду я і повернуся до мого першого чоловіка”, бо (він) виправлений. І такий самий процес у нешами з руахом після смерті людини, – коли повертаються у втілення для виправлення разом.
Далі буде…
[1]Рухін – множина слова “руах” в чоловічому роді; нешматін – множина слова “нешама” в чоловічому роді.
[2] Мається на увазі Передмова книги Зогар, стаття “Погонич ослів”.
[3] Тобто в шести сфірот, абревіатура ВАК.
[4] Прозеліт.
Також рекомендуємо: “Зогар про місце, з якого виходить управління світом й душами“, “Бааль Сулам про різницю між мудреуем та обивателем“, “Відмінність між поняттями “облачення” та “пряме світло“.