Продовження. Дванадцяту частину читайте тут.
Хаїм Віталь
Вступ одинадцятий
Цілком коротко про сутність кругообороту
(80) Якщо коротко, сутність кругообороту в тому, щоби кожна людина обов’язково мала потребу знати, як поводитися для власного виправлення. Відомо, що є чотири світи АБЄА, і в кожному з цих світів є п’ять парцуфів: Аріх Анпін, Аба ве-Іма та ЗОН. Проте сутність усіх їх не є однаковою внаслідок того, що три світи БЄА – це частини Іми та ЗОН Ацилуту. Але двох світів, які були б подібними до Аріх Анпіна та Аби Ацилута, вище від БЄА не існує, оскільки вони (тобто Аріх Анпін та Аба) абсолютно приховані. Також відомо, що з усіх властивостей, котрі включені до чотирьох світів АБЄА, виходять душі людей у таємниці (сказаного): “Сини ви для Всесильного вашого”. І раз так, властивості душ будуть повністю подібними до самих світів у всіх деталях. Яким чином? Душі зі світу Ацилут поділяться на п’ять властивостей, відповідно до п’яти парцуфів Ацилута. Бо (душі), що походять від Аріх Анпіна називаються “єхіда”, від Аби – називаються “хая”, від Іми – називаються “нешама”, від Зеїр Анпіна – називаються “руах”, а від його Нукви – називаються “нефеш”. І всі вони – це частини Ацилуту. А потім є (душі) більш низькі. Ті, що походять зі світу Брія, – всі називаються “нешама де-Брія”, з Єцира – всі вони називаються “руах де-Єцира”, а з Асія – називаються “нефеш де-Асія”. І це загалом. А в деталях – це те, що душі виходять з Аріх Ацилута та поділяються на п’ять категорій. Бо (ті, що виходять) від Кетера Аріха називаються “єхіда в єхіда”; від його Хохми – називаються “хая де-єхіда”; від його Біни – називаються “нешама де-єхіда”; від його шести кінців [1] – називаються “руах де-єхіда”, а від його Малхут – називаються “нефеш де-єхіда”. І всі п’ять згаданих частин у своїй сукупності називаються єхіда. І подібно до цього розділяться п’ять категорій хая, які від Аби Ацилута. І також п’ять частин нешами зі сторони Іми – всі вони називаються “нешама”. І так само п’ять частин руаха від Зеїр Анпіна, – всі вони називаються “руах”. І також п’ять частин нефеш від його Нукви – всі вони називаються “нефеш Ацилута”.
І подібно до цього – у трьох світах БЄА: кожен світ з них у всіх п’яти своїх частинах, – це лише один окремий парцуф відносно Ацилута. Душі, які з Аріха Брія називаються “єхіда де-Брія”, з Аби – називаються “хая”, з Іми – називаються “нешама”, із Зеір Анпіна – називаються “руах”, а з Нукви де-Брія називаються “нефеш де-нешама (світу) Брія”. І всі ці п’ять частин, що з п’яти парцуфів Брія, називаються “нешама (світу) Брія”. І так само душі в п’яти парцуфах Єцира, – єхіда, хая, нешама, руах, нефеш, – усі вони називаються “руах де-Єцира”. Так само і душі з п’яти парцуфів Асія, – єхіда, хая, нешама, руах, нефеш, – всі вони називаються “нефеш де-Асія”. Таким чином, роз’яснена сутність душ у загальному та окремому.
(81) Отже, всі категорії згаданих душ включені до Адама Рішона, і Адам складався з двохсот сорока восьми органів та трьохсот шістдесяти п’яти судин. Також і у властивостях душ у ньому, – кожна їхня частина ділиться у згаданому порядку. А саме: частина єхіда Ацилута ділиться на шістсот тринадцять органів і жил, і кожен орган та жила з них називається одним коренем. І так само – хая, чи нешама, чи руах, чи нефеш Ацилута, – кожна категорія з них ділиться на шістсот тринадцять коренів. І також кожна категорія з п’яти парцуфів Брія поділяється на шістсот тринадцять коренів, і всі вони називаються “нешама де Брія”, як згадано вище. Подібно до цього – кожна категорія з п’яти парцуфів Єцира, і так само – всі п’ять парцуфів Асія. І кожна зі згаданих частин може розділитися ще більш детальним поділом. І цей (поділ) був внаслідок прогріха Адама Рішона та інших створених.
(82) І (слід) зрозуміти пояснення сутності однієї частини з них, а з нього проведеш аналогію до всіх інших. І почнемо з Нукви де-Асія. Так ось, Нуква де-Асія містить шістсот тринадцять органів та жил і вони називаються шістсот тринадцятьма великим коренями, – тобто менше цього бути не може. І кожний корінь з них (складається) не менше ніж зі шестиста тринадцяти іскор. Кожна іскра називається однією досконалою душею, і (всі вони) називаються шістсот тринадцятьма великими іскрами. Так ось, внаслідок заподіяної шкоди вони діляться детальнішим поділом. І це тому, що шістсот тринадцять великих коренів (можуть) розділитися до шестиста тисяч малих коренів, але не більше. А менше цього – можливо. І також немає необхідності, щоби кожний великий корінь ділився на кількість (деталей), яка однакова з коренем іншого, бо все – відповідно до пошкодження. І є великий корінь, який (може) розділиться на тисячу малих коренів, а є – на сто, і так далі. Однак у властивостях усіх шестиста тринадцяти великих коренів неможливо, щоб вони ділилися більш ніж на шістсот тисяч малих коренів. І подібно до цього – у шестистах тринадцяти іскрах, що знаходяться в кожному корені з шестисот тринадцяти великих коренів. Бо кожна іскра з них (може) розділитись на кілька іскор. Однак є велика іскра, яка ділиться на тисячу малих іскор, а є на сто тощо. Але всі шістсот тринадцять великих іскор у своїй сукупності не діляться більш ніж на шістсот тисяч малих іскор.
(83) Ще слід знати, що як уся сукупність шестиста тринадцяти великих коренів Нукви де-Асія розділена на частковості, так само спочатку є істинна душа, батько усього, і вона (теж розділена) подібним чином. Адже спочатку є одна душа, батько всіх (душ), і це Адам Рішон, який включає їх усіх. А потім всі вони включені до трьох праотців, – Авраама, Іцхака, Якова, а потім – ті сімдесят нефашот, які діляться до шестисот тисяч великих іскор. Таким чином, кожен корінь із шестисот тринадцяти великих іскор стає парцуфом, який включає шістсот тринадцять та розділяється згаданим чином до шестисот тисяч малих іскор. Так само і Адам включає всі шістсот тринадцять великих коренів, які знаходяться в повному парцуфі Нукви де-Асія. І орган “ліве плече” Адама Рішона – це один великий корінь, і це повний парцуф, розділений на сімдесят малих коренів, але не більше. Ці сімдесят коренів містять усі шістсот тринадцять органів та жил у парцуфі, і всі сімдесят малих коренів діляться на шістсот тисяч малих іскор. Каїн включає весь цей великий корінь, що містить сімдесят малих коренів (які складаються) з шестисот тисяч малих іскор, – і це подібно до Адама Рішона. І є в цьому великому корені три праотця, які включають їх усі, а після цього – дванадцять колін, потім сімдесят душ, а потім – поділяються на шістсот тисяч малих.
(84) А зараз пояснимо сімдесят малих коренів у їхніх частковостях. Отже, роз’яснено, що вони разом (можуть) розділитися на шістсот тисяч малих іскор. Однак у кожному корені з них не обов’язково має бути рівна кількість іскор. Але аспект їхньої рівності в тому, що кожен корінь з них ділиться на шістсот тринадцять внутрішніх та основних іскор, і це учні мудреця в цьому корені. Від них розповсюджуються віти, що оточують їх, – це обивателі і простолюдини, і у них немає постійної кількості, як це роз’яснюється. Так ось, один із сімдесяти малих коренів в органі “ліве плече” (Адама Рішона) називається ім’ям “Каїн”, а всі вони – один великий корінь в Адамі Рішоні. А інший корінь із цих сімдесяти – це орган “п’ятка лівої ноги” всього парцуфа, що містить корінь Каїна. І в цьому малому корені є шістсот тринадцять іскор, – усі вони учні мудреця. А їх оточують і поширюються (навколо) всі інші іскри душ людей, – володарі, купці, простолюдини. І в них немає постійної кількості, тому що немає (такої) необхідності. Тільки лише те, що всіх малих іскор в сімдесяти малих коренях одного великого кореня не буде більше ніж шістсот тисяч.
Також знай, що кожний орган складається з басар (плоті), ґідім (жил) ацамот (кісток). І в органах немає (більше) ніж сукупності трьохсот шістдесяти п’яти великих жил. І виходить, що шістсот тринадцять іскор у цій “п’ятці”, які є іскрами учнів мудреця, поділяються на три згадані частини: басар, ґідім та ацамот. І так само інші, – іскри володарів тощо, поділяються на три згадані частини. Порядок їх ступенів такий: спочатку – басар, вище його – ґідім, а вище їх обох – ацамот із властивістю моах (мозок) всередині них, а не самі по собі [2]. Таким чином роз’яснена сутність парцуфа Нукви де-Асія, бо весь він включений до людини. А від цього проведи аналогію до решти всіх частин до Аріха Ацилута.
(85) А тепер пояснимо суть того, як людина утримується у всіх світах. Як написано мудрецями про уривок: “Де ти був при заснуванні Моєму землі” (Йов, 38), той, хто був однією іскрою з душ від окремих іскор в органі “ліва п’ята”, – а це один малий корінь із сімдесяти малих коренів у великому корені, що є “лівим плечем” парцуфа Адама Рішона від властивості Нукви де-Асія, – також утримуватиметься в цьому самому місці в парцуфі Зеїр Анпін де-Асія, і в парцуфі Іма де-Асія, (аж) до вершини світів, якою є п’ята лівої ноги, – один малий корінь із сімдесяти малих коренів в одному великому корені, що є органом “ліве плече” Аріх Анпіна Ацилута. І всі ці частини називаються єдиною душею. І ця людина піднімається та набуває усіх частин від їхнього кінця (соф) до їхнього початку (рош), як згадано. Бо спочатку набуває своєї частини в Нукві де-Асія, якою є згадана “п’ята” і називається “нефеш в нефеш”. І так піднімається та набуває (свої частини) аж до частини в Аріхі де-Асія у властивості “п’ята”, як згадано вище. І тоді сповнюється у всіх частинах нефеш зі світу Асія. І подібним чином – у своєму руасі, який з Ецира, і т.п.. Поки не сходить для здобуття частини в Аріх Анпіні Ацилута у властивості згаданої “п’ятки”. І сповнюється в ньому його єхіда від світу Ацилут та завершує сповнення своєї душі в усіх частинах. Так ось, це та особиста мета, яка утримує частину його душі в окремих деталях.
(86) Проте з погляду спільності є ще одне значення. І це те, що хоч і роз’яснено, що тільки іскра нефеш самої людини, називається особистою і основною душею людини, – (разом з тим) також всі іскри окремих душ, на які розділена згадана п’ята, яка є п’ятою спільності всього парцуфа у великому корені, званому “Каїн”, органі “ліве плече” Адама Рішона, – всі вони разом називаються однією великою цільною душею. Як згадано, шістсот тринадцять великих душ є в кожному з великих коренів. Так ось, вся ця п’ята – одна з шістсот тринадцяти великих душ, котрі існують в корені органу “ліве плече”, що зветься великим органом. А далі роз’яснимо суть цього питання.
[1] Зеїр Анпін Аріх Анпіна.
[2] У кабалі поняття моах, ацамот, ґідім, басар, ор (шкіра) використовуються як назви внутрішніх парцуфів духовного об’єкта, що поширюються зсередини назовні та є відповідними Кетеру, Хохмі, Біні, Зеїр Анпіну і Малхут.
Далі буде…
Також рекомендуємо: “Зогар про утворення світів та їхню будову“, “Нагорода в роботі“, “Бааль сулам про поняття “Творець, світло його та Ісраель єдині“.