Продовження. Четверту частину читайте тут.
Єґуда Ашлаґ (Бааль Сулам)
9) І замість цього дана нам любов Творця, щоб прийшли ми й удостоїлися духу життя нашого, Бааль Шем Това, велич і святість якого вище за будь-яку думку і слова. Не бачили і не побачать його, крім тих, достойних, які служили його світлу, але й ті в певній мірі, – “кожен згідно з тим, що приймає його серце”.
І це правда, що світло його вчення і святої мудрості засноване виключно на святих засадах Арі. Однак вони не схожі одне на одного. І поясню це на прикладі того, хто потопає в річці, і він то спливає, то зникає під водою. Іноді з’являється лише волосся голови, і тоді вдаються до різних способів, щоб схопити його за голову і врятувати, а іноді з’являється й тіло, і тоді починаються спроби схопити його навпроти серця.
Так і в цьому випадку, людина з Ісраелю стала тонути в брудних водах вигнання, відтак і до сьогоднішнього дня піднімається вона в них і опускається. Але не всі часи однакові. За часів Арі було видно лише голову, і тому Арі намагався врятувати нас “через голову”. А за часів Бааль Шем Това було полегшення, і тому дано було благословення врятувати нас “через серце”. І визволення нам було великим і вірним.
Але через численні гріхи наші повернулося колесо для нашого покоління, і відбулося падіння надзвичайне, як з високої гори – у глибоку яму. До того ж почалася протидія народів, що заплутала цілий світ. І стали великими потреби, а розум коротким і спотвореним брудом матеріальності, що займає думки. І “раби їдуть на конях, а вельможі землею йдуть”. І все, що передбачено в мішні в трактаті Сота, згадане вище, виповнилося в нас через численні гріхи наші, і знову утворилася залізна завіса й на це величезне світло Бааль Шем Това, про яке говорили ми, що світить воно до нашого повного звільнення. Не вірили мудрі серцем у можливість того, що прийде покоління, яке не зможе побачити його світло. І ось потьмарилися наші очі і віддали ми добро забуттю. І побачивши це, сказав я: “Час діяти!” А тому встав я відкрити навстіж ворота світла Арі, бо саме він підходить для нашого покоління, а двоє краще, ніж один.
Не можна звинувачувати мене у стислості викладу в цій праці, яка підходить для всіх, хто любить мудрість, тому що велика кількість глечиків послаблює смак вина, і обтяжує поняття для того, хто вивчає. Але ми не відповідальні за грубі серця, для котрих ще не створено мови, що допомогла б їм, і які, куди б не звертали свій погляд, сприймають тільки дурість. І є правило, що те, що є джерелом мудрості для мудреця, для дурня служить джерелом його дурості. Ще на початку своєї книги я попереджаю, що старався я абсолютно не заради зівак, а для тих, кому дороге слово Творця, хто сумує за тим, щоб плинути за словом Творця і Його благом, для того, щоб здійснити мету, заради якої були створені. І здійсниться в них за бажанням Творця написане: “Всі, хто прагне, знайдуть Мене”.
10) Іди та подивися на слова мудреця рабі Авраама ібн Езри в книзі його “Єсод Мора”, 8:2: “А тепер зверни увагу і знай, що всі заповіді, записані в Торі або, як прийнято, встановлені праотцями, – хоча більша частина їх виконується дією або словами, всі вони покликані виправити серце, бо всі серця вимагає Творець, і всяке породження думок розуміє”.
Сказано: “Для чесних у серцях їхніх”. І навпаки: “Серце, що виковує замисли…”. І знайшов я вислів, що включає в себе усі заповіді: “Бійся Творця свого і працюй заради Нього”. Слово “бійся” включає в себе всі заборонні заповіді у слові, у серці і в дії. І це перша сходинка, з якої підніметься до роботи Творця, котра включає в себе всі наказові заповіді. І вони привчать серце її і будуть вести, поки не зіллється з Творцем, тому що для цього була створена людина. Адже не була створена вона для того, щоб збирати багатство і будувати будинки. І тому людина має просити все, що прищепить у ній любов до вивчення мудрості, і просити віру. І тоді відкриє Творець очі її серця і дасть їй іншу душу, і буде вона за життя свого любима Творцем. І знай, що Тора дана лише людям, які мають серце, оскільки слова – як тіла, а “таамім” (знаки інтонації) – як душі. І якщо не зрозуміє “таамім” (букв. “сенси”), то марні будуть всі труди і зусилля, неначе б трудив би себе, перераховуючи сторінки і слова в книзі з медицини, – такими зусиллями не вилікувати недугу. Так і верблюд, який несе шовк: ні верблюд нічого не дає шовку, ані шовк – верблюду”.
Висновок зі сказаного мудрецем один: потрібно триматися за мету, заради якої була створена людина. І говорить про неї, що це – злиття з Творцем. І тому говорить, що людина зобов’язана повторювати способи, котрі привели її до любові до Творця, вивчати мудрість і шукати віру, допоки не удостоїться того, що Творець відкриє очі її серця, і утворить у ній іншу душу, і буде людина за життя свого любима Творцем.
Аби вказати, що допоки не удостоїлася людина цього здобуття, робота її не є довершеною. А роботу, яка дана нам, сьогодні потрібно робити. І так завершує це: “Тора дана лише людям, які мають серце”. Тобто тим, хто знайшов серце любити Його і жадати Його, кого мудреці назвали “мудрими серцем”, бо немає в них більше тваринної душі, яка йде вниз, а зле начало панує лише над тими, в кого серце порожнє від мудрості.
І роз’яснюючи, каже: “…слова – як тіла, а “таамім” – як душі. І якщо не зрозумієш сенс, то схоже це на того, хто старанно перераховує сторінки і слова в книзі з медицини, але такими зусиллями не вилікувати недугу”. Він хоче сказати, що зобов’язана людина знайти способи, щоб удостоїтися згаданого набуття, тоді вона здатна скуштувати сенси Тори, що є внутрішньою, прихованою мудрістю, і смаки заповіді, котрі є любов і жадання до Творця. А без цього немає в людини нічого, крім слів і дій, які є тіла, позбавлені душ, що схоже на “того, хто перераховує сторінки і слова в книзі з медицини…”, адже не осягне вона медицини, поки не зрозуміє сенсу написаного. А також після того, як піде й здобуде її за всі кошти, котрих вистачить їй для цього. І якщо порядок навчання та самі дії не налаштовані на досягнення цього, тоді це немов верблюд, який несе шовк, і шовку ніякої користі з нього, і сам шовк нічим не допоможе йому досягти досконалого наміру, заради якого і створений.
Також рекомендуємо: “Зогар: “Адам – це середня лінія, що містить в собі все“, “Бааль Сулам про поняття “Творець, світло його та Ісраель єдині“, “Що таке “заради Творця“.