Бааль Сулам про поняття “Творець, світло Його та Ісраель єдині”. Частина друга

Єгуда Ашлаґ (Бааль Сулам)

Передмова до книги Вуста мудрого

Завершення. Першу частину читайте тут.

І стало зрозумілим нам з усього вищесказаного, що існують дві частини в Торі і заповідях:

  1. відкрита частина Тори і заповідей, що представляє собою виконання заповідей й вивчення Тори для виправлення келім – 613-ти заповідей ітін, та має чудову здатність, яка дозволяє очистити і об’єднати тіло, та возвеличити душу, щоби вона стала здатною і гідною отримати світло Творця так само, як була здатна на це в своєму корені, до свого зменшення і облачення в нице тіло в низинному світі.
  2. виконання заповідей і вивчення Тори для отримання світел – 613-ти заповідей пкудін, – тобто осягнення імен Творця і всієї винагороди душ.

І співвідношення другої частини з першою таке ж, як небес і землі, тому що перша частина – це тільки підготовча стадія, а друга частина – це сутність досконалості і Мета творіння.

Так пояснюється наше складне становище, яке наведене вище, щодо сказаного мудрецями, що навіть людина, яка до тонкощів вивчила Тору і володіє якостями, що перевершують всіх праведників світу, але яка не вивчала кабалу, змушена буде знову зробити кругооборот та прийти у цей світ. І ми запитували: “Чим відрізняється вивчення кабали від вивчення інших частин Тори?”. Адже ніде не написано, що людина в Торі зобов’язана зрозуміти все без винятку. Навпаки, знайшли в багатьох місцях протилежне, – “один робить більше, інший – менше, але головне – щоб серце було спрямоване до Творця”, і ще, – “не вивчення головне, а дія”.

І зараз роз’яснимо це просторічь: кожна з частин відкритої Тори є нічим іншим, як підготовкою для того, щоб зробити нас здатними і гідними осягнути приховану частину, тоді як прихована частина – це сутність досягнення досконалості і Мети творіння, для чого і була створена людина. Таким чином, ясно і очевидно, що якщо не вистачає якоїсь частини від прихованого, то незважаючи на те, що людина дотримувалася Тори і виконувала її заповіді у відкритій частині, повинна буде зробити кругообіг і знову прийти в цей світ, щоби отримати те, що повинна отримати, тобто приховану частину – 613-ти заповідей отримання світел, адже саме в цьому і полягає вдосконалення душі так, як задумано Творцем.

І ти бачиш абсолютний обов’язок, покладений на весь народ Ісраелю, на кожного, ким би він не був, займатися внутрішньою частиною Тори та її таємницями, без чого не досягне досконалості в людині намір творіння. З цієї причини ми здійснюємо кругообороти, покоління за поколінням, аж до нашого покоління, в якому зібрані душі, котрі поки ще не досягли досконалості наміру, тому що не удостоїлися осягнути в попередніх поколіннях таємниці Тори.

І про це сказано в Зогарі: “У майбутньому розкриються таємниці Тори внаслідок приходу Машиаха.” І ясно кожному, хто розуміє, що це станеться внаслідок досягнення досконалості наміру в творінні, чим і удостоїлись приходу Машиаха. І якщо так, то й невідворотне розкриття між ними таємниць Тори, адже якщо не виправляться, то зобов’язані будуть зробити ще один оборот душ.

І це послужить тобі поясненням – для чого взагалі ускладнювати себе з’ясуванням того, хто я і хто мої праотці, яке я удостоївся провести в формі великого дослідження таємниць, прихованих в Зогарі і працях Арі і чому до цього часу не знайшлося нікого, хто роз’яснив би цю мудрість настільки ясно, як я?

Зі сказаного зрозумій, що наше покоління – це дійсно покоління приходу Машиаха, коли всі ми стоїмо на порозі Повного виправлення, яке затримується через те, що залишили вивчення кабали. Такий стан запанував в усьому цьому поколінні через труднощі мови і розосередження матеріалу. І на додаток до всього – мала грамотність і підвищена заклопотаність, звичні для нашого покоління. І тому, коли захотів Творець прискорити звільнення наших душ, Він передав через мене подарунок – розкриття необхідної міри в цьому тлумаченні, і мені вдалося здійснити бажання Творця.

І була у мене ще одна причина, коли хотів я роз’яснити дане розкриття так, як сказано в Зогарі: “Переваги світла пізнаються з темряви”. Бо після моїх відвідин Варшави і темряви, що оточувала мене, було насолодою для мене оселитися в Єрусалимі.

Коли я зустрічався тут з людьми, то бачив злидні народу мого, убогість знання і торжество дурнів, і накрила мене хвиля приниження душі, ганьблячи Творця і Тору Його, народ Його, стверджуючи, що в усій мудрості кабали абсолютно немає ні розуму, ні знання, ні логіки, а все це тільки слова і імена, немає в них ніякого прихованого сенсу, а розуміти їх треба так, як вони написані. Неначе це велика заслуга – базікати про те, що написано з повною вірою, і з чиєю допомогою завершиться в нас намір творіння. А коли збільшиться кількість тих, хто займаються дослівним вивченням написаного в повній вірі, негайно прийде Машиах, і завершиться цим виправлення, і більше нічого.

Я зустрічався з найбільш відомими з них. Це були люди, які багато років провели, вивчаючи праці Арі і Зогар та досягли успіху настільки, що дивуєшся тому, як легко вилітає у них з рота все, сказане в книгах Арі. І запитав я їх, чи вчилися вони у рава, в якого було осягнення внутрішньої суті. А вони сказали мені: “Ні, в жодному разі! Немає тут ніякої внутрішньої частини, крім того, що написано і передано нам, і не більше того”. І запитав я їх: “Чи збагнув внутрішню частину рабі Хаїм Віталь?”. І відповіли мені: “Звичайно ж ні, не осягнув він більшого, ніж осягнули ми”. І запитав я про самого Арі. І відповіли мені: “Звичайно ж, не знав він про внутрішню частину більше за нас, а все, що знав, передав своєму учневі раву Хаїму Віталю, і так це прийшло до нас”.

І я дуже сміявся над ними, адже якщо так, то як поєдналося все в серці Арі без знання і розуміння? І відповіли мені, що все це він отримав від Еліягу, який знав внутрішню частину, оскільки був ангелом. І тоді вилив я на них своє презирство, бо не залишилося у мене терпіння залишатися далі з ними.

І така дурість вкоренилася майже в усіх тих, хто вивчав кабалу в той час, і горе вухам, що так чують. І вже вилито ​​в Зогарі гіркоту з приводу брехні грішників у їх душах, які стверджують, що не існує таємниць внутрішньої частини Тори. Адже сказано: “Хіба Тора дана нам для того, щоб розповісти нам про історію і повсякденні речі? Адже подібне є і в інших народів”. І сказано, що вони обрубують паростки і беруть одну тільки малхут.

І що сказали б мудреці Зогару, якби побачили вони культуру цих грішників, які стверджують, що немає ніякої мудрості та здорового глузду у словах Зогара і в мудрості кабали, оскільки ж самі таємниці Тори кажуть, що знання і розуміння не проявляються у цьому світі, і що все це просто красиві слова. Адже зібралися вони завоювати Шхіну у внутрішніх покоях палацу царя, і горе їм, оскільки погана винагорода чекає на їхні душі.

Мудреці говорили, що Тора скаржиться Творцеві, що люди, яких Він створив, зробили з неї пісні в генделиках, а ці навіть пісню не роблять з Тори, і лише ведуть розмови, лякають кожного, хто слухає їх, і викликають гнів. І ще вимагають вони винагороди, стверджуючи, що у повній вірі вони роблять це. Як сказано мудрецями: “До чого дійшов народ цей, що говорить, що любить Мене, але в серцях своїх далекий від Мене”, що стало причиною руйнування Першого Храму.

І ця причина стала визначальною з усіх причин, з яких я взявся за це роз’яснення. І треба зрозуміти, що мета – проста, а всі уточнення, премудрості і численні подробиці існують тільки під час підготовки, поки не досягли мети. За прикладом того, як чоловік, якщо хоче мешкати в своєму будинку, то йому необхідно брати до уваги подробиці та уточнення і при плануванні кількості, і якості кімнат, і при придбанні матеріалів, і при виконанні робіт.

А кінцева мета його дуже проста – оселитися в будинку. І в цьому сенс написаного: “Вінець (тіферет) людини – оселитися в будинку”, – що є простою думкою, яка не має ні загальних, ні часткових напрямків. Це тільки просте бажання. І знай, що всі уточнення в знаннях є наслідком безлічі помилок, скоєних при осягненні істини. Однак сама істина проста, і не має ніяких уточнень. І в цьому полягає таємниця, яка відокремлює нас від Творця залізним парканом, оскільки є речі, приховані через свою глибину і велич, а є речі, приховані внаслідок своєї надзвичайної тонкості і прозорості, як наприклад, мушки пурхають у повітрі, будучи невидимими оку з-за своєї прозорості.

І оскільки світло Творця настільки просте, що розум людини, який не відчуває іншого, крім суті, не сприймає світло просто, як малу частину цієї сутності, то необхідне їй справжнє клі створіння. Ступінь величі і широти теж не сприймається всіма, але це зрозуміло тобі хоч в малій мірі. Тоді як в тонких речах уявляється тобі, що вони нереальні, тому що не можеш ти осягнути їх навіть у малому.

Також рекомендуємо: “Передмова до Вчення про десять сфірот“, “Передмова до книги Зогар“.